PENGURUSAN PANITIA |
|
Asas Penubuhan Panatia Mata Pelajaran |
| 1 | Pekeliling SPI Bil 4/986 menyatakan panitia mata pelajaran ialah |
|
| - Guru-guru yang terlibat dalam mengajar mata pelajaran yang sama
- Guru-guru perlu bekerjasama dan saling membantu dan berkongsi fikiran, pengalaman dan kepakaran
- medan untuk guru-guru mencari penyelesaian masalah pembelajaran, motivasi, sikap dan tabiat belajar murid
|
| 2 | Tujuan penubuhan panitia |
|
| - Membaiki dan meningkatkan mutu dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
- Berusaha mendapat strategi mengajar yang inovatif dan yang boleh mendorong serta menggerakkan kecenderungan pelajar terhadap pembelajaran
- Membaiki prestasi murid dalam peperiksaan bagi mata pelajaran berkenaan berpandukan strategi yang ditunjukkan dalam rancangan akedemik sekolah
- Mewujudkan semangat bekerjasama di antara Panatia Mata Pelajran dengan Persatuan atau Kelab Akademik
|
|
Peranan Panitia Mata Pelajran |
| 1 | Memperolehi sukatan pelajaran yang terbaru untuk kegunaan ahlinya |
| 2 | Menyediakan rancangan mengajar yang selaras untuk penggal-penggal persekolahan |
| 3 | Memilih dan mencadangkan buku teks kepada pentadbir |
| 4 | Memilih dan mencadangkan buku rujukan atau buku bacaan tambahan untuk kegunaan pelajar dan guru kepada pusat sumber |
| 5 | Menyelaras ujian dan peperiksaan dan menubuhkan bank soalan |
| 6 | Mengkaji dan menganalisis keputusan peperiksaan |
| 7 | Mengadakan mesyuarat secara berkala dan pertemuan 'adhoc' jika perlu |
| 8. | Bertukar pengalaman |
| 9 | Mewujudkan semangat saling bekerjasama dengan kelab dan persatuan |
| 10 | Bekerjasama dengan panatia lain |
| 11 | Melantik setiausaha menyediakan minit |
| 12 | Menyelenggarakan fail panitia dan semua minit, laporan mesyuarat, surat-menyurat dan rekod berkaitan |
|
|
Struktur dan organisasi panitia |
| 1 | Panitia Mata Pelajaran ialah |
|
| - Badan ikhtisas
- Dianggotai semua guru mata pelajaran berkenaan
- Dipimpin oleh guru yang dilantik oleh Guru Besar
|
|
Carta organisasi panitia sekolah rendah |
Penasihat Guru Besar
Penolong kanan Pentadbiran
|
|
|
|
|
|
|
Penyelasas Tahap 1
&
Penyelaras Tahap II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mesyuarat Panitia |
| 1 | Bilangan mesyuarat |
|
| - Diadakan sekurang-kurangnya 4 kali setahun
- Perjumpaan dalam kelompok kecil boleh diadakan dari semasa ke semasa
|
| 2 | Masa dan agenda |
|
| - Mesyuarat Pertama
- Diadakan selepas mesyuarat guru
- Agenda membincangkan
- Dasar kurikulum
- Rancangan pelajaran
- Buku persediaan mengajar
- Prosedur pembelian dan pengurusan stok
- Pencerapan hasil kerja pelajar
- Menentukan jenis latihan dan bilangan latihan
- Takwim peperiksaan dan penyediaan soalan
- Kaedah P&P
- Hal-hal lain
- Mesyuarat Kedua
- Diadakan selepas keputusan UPSR
- Agenda membincangkan
- Analisa keputusan UPSR
- Head Count
- Merancang Program panitia
- Mesyuarat Ketiga
- Diadakan selepas peperiksaan pertengahan tahun
- Agenda membincangkan
- Analisa pepriksaan pertengahan tahun
- Menyemak perlaksanaan program (menilai kekuatan dan kelemahan)
- Tindakan susulan ke atas program yang dijalankan
- Laporan perjumpaan kecil atau maklumat dari panitia daerah (jika ada)
- Mesyuarat Keempat
- Diadakan sebelum akhir tahun
- Agenda membincangkan
- Kajian semula semua program
- Perancangan tahunan
- i. Cadangan agihan
- ii. Anggara perbelanjaan
|
| 3 | Notis Mesyuarat |
| 4 | Pengendalian mesyuarat |
| 5 | Agenda Mesyuarat |
| 6 | Minit Mesyuarat |
| 7 | Rumusan Maklum Balas |
| 8 | Perjumpaan Kecil |
|
Head Count Mata Pelajaran |
| 1 | Pengurusan Head Count |
| 2 | TOV / GPMP / GPI / GPS |
| 3 | Sasaran Pencapaian |
| 4 | Merekod Maklumat Head Count |
|
Program Peningkatan Akedemik |
| 1 | Maksud |
| 2 | Jenis |
| 3 | Rumusan Program |
| 4 | Kertas Kerja Program |
| 5 | Laporan Program |
|
Fail Panitia |
| 1 | Maksud |
| 2 | Jenis |
| 3 | Fail Utama |
| 4. | Fail Sokongan |
| 5. | Fail Arkib |
| 6. | Lokasi Fail |
| 7. | Penyemakkan fail |
| 8. | Pergerakan Fail |
|
|
|
|